Thursday, November 21

Anak Jepun

 
Mak aku selalu kata masa aku kecik-kecik dulu, aku ni serupa macam anak jepun.
Kakak aku pun selalu cakap "Dulu masa kau kecik, aku selalu je terpikir 'anak jepun mana tersesat kat sini?' "
Apalagi, aku pun tersengih-sengih dengar kakak aku cakap macam tu. *Tak malu sungguh*
 
Mak aku cerita, dulu masa baby rambut aku lebat. 
Dah lah lebat, terpacak ke atas pula.
Puaslah mak aku 'pede-pede' kan rambut tu, tak juga dia jatuh.
 
Bila aku dah besar sikit, rambut aku yang terpacak tu jatuh. 
Jatuh ke depan, hampir tutup mata aku.
Kiranya macam style rambut budak-budak kpop sekarang kot.
Ada bangs(?) bagai tu kot.

Masa kecik, kulit aku bolehlah dikatakan cerah.
Biasalah, baby.
Mungkin disebabkan faktor rambut dan warna kulit yang menyebabkan aku menyerupai anak jepun.
Mungkin.
 
Bila dah besar, kulit aku perlahan-lahan bertukar gelap. 
Faktor genetik bapa aku tu.

Sekarang, mak aku selalu ja kutuk-kutuk aku.

"Yana, dulu kau putih, macam anak jepun. Comel je. Pasai dah besau jadik hitam?"
"Mana taknya, dah genetik abah kuat" Jawab aku dengan muka yang toye.

Chaitt

No comments:

Post a Comment