Wednesday, November 20

Dulu dan Sekarang


Dulu aku sangat pendiam. 
Sangat.

Sampaikan ada sorang cikgu mengadu kat mak aku masa aku tadika. Katanya aku tak banyak kerenah, tapi bila ditanya sepatah, sepatah juga yang dijawab.
 
Tapi tu dulu. Sekarang, aku yang paling bising bila bersembang dengan rakan-rakan. 
Entah kenapa aku berubah. 
Mungkin dulu aku tak banyak berfikir macam sekarang. Semakin usia aku meningkat, semakin banyak pula imaginasi yang aku ada, yang sepatutnya muncul ketika kecil.
 
Dulu, aku jenis yang tak pandai nak bergaul dengan orang. Tak pernah jadi yang pertama yang menghulurkan salam perkenalan. Selalunya orang yang tegur aku dulu. Boleh dikatakan aku ni pemalu lah. Adatlah, anak bongsu pemalu.
 
Tapi, semenjak aku melangkah ke alam persekolahan sekolah menengah, aku rasa berkobar-kobar nak bergaul dengan orang. Nak berkawan dengan semua orang. Tapi sikap pemalu ku yang masih ada, membuatkan aku teragak-agak untuk memberikan salam persahabatan kepada mereka.
 
Dulu, aku juga seorang yang agak pasif. Duduk terperap kat rumah. Bila diajak keluar makan, ada saja alasannya. Tapi, aku rasa ke'pasif'an ku tak berubah, semakin menjadi-jadi pula sejak kedua-dua orang kakak ku melangkah ke pusat pengajian tinggi.
 
Ah, rupa-rupanya aku banyak berubah. 
Berubah emosi. 
Berubah mental.
Dan yang paling aku tak suka, berubah fizikal.

Arghhh!!

No comments:

Post a Comment