Saturday, July 19

Memory


Hey.
Semalam aku happy sangat sebab akhirnya kajian kes Geografi and Sejarah PT3 dah SELESAI~! WOHOO~! Ehem. Alhamdulillah :)

Ah.. Seriously. Bertungkus lumus aku siapkan Geografi. Last minute pula tu. Alhamdulillah nasib baik sempat siapkan walaupun aku still was-was tentang isi kandungan yang tah hape hape aku tulis tu. Hope tice Ding let go je aku punya tu. Heh.

Dalam tengah-tengah busy siapkan tugasan tu, aku teringatkan seseorang. 
Dia sebaya dengan aku. 

Ex-best buddy.

Dulu gila-gila rapat dengan dia sampaikan ada orang cakap kami kembar. Sejak tadika lagi aku dengan dia berkepit macam belangkas. Sungguh.

Sekarang, aku dan dia ibarat strangers. Entah dimana silapnya kami berdua terpisah. Seingat aku, sejak dapat keputusan UPSR kami mula berjauhan. Padahal kalau nak diikutkan jarak antara rumah aku dengan rumah dia, jalan 2-3 langkah dah sampai. 

Tapi sekarang ni aku rasa jarak antara rumah kami punyalah jauh dia tu macam merentasi gurun sahara yang tak berpenghujung jaraknya. 

Dulu, mak aku selalu cerita kat aku pasal hal-hal dia yang diceritakan melalui mak dia. Aku ingat lagi, mak aku cerita, masa tadika dulu, dia selalu tak puas hati pasal ketinggian aku. Lagi-lagi bila tengok gambar kami berdua depan tadika dengan aku yang pakai selipar jepun je. 

Tersenyum je aku bila dengar cerita mak aku. Entah betul entah tak, wallahua'lam. 

Tapi sekarang ni bila aku 'ter'berdiri sebelah dia, mak aihh. Terserlah ke'ketot'an aku. Dia dah semakin tinggi, macam model. Aku dan dia, ibarat makcik jual ikan kat pasar dengan model or pelakon yang tinggi lampai. Even makcik jual ikan kat pasar lagi bergaya dari aku.

Aku ingat lagi, aku dan dia selalu makan aiskrim malaysia yang berharga 20 sen yang dibeli kat kantin sekolah agama. 
Macam-macam perisa. 
Pepsi, grapes antara favourite kami. /okay fav aku je kot/ Aku, dia and sorang lagi best buddy aku selalu lepak kat belakang kelas sambil melahap aiskrim. Bila dah sedut habis air aiskrim tu sampai tinggal ais, memang tradisi kami mengetuk /menumbuk sebenarnya/ plastik aiskrim yang berisi ais tu tadi kat dinding tiang. Tujuannya untuk mencairkan ais. Effective ke tak cara tu? Ahah aku pun tak sure. Tengok orang buat, ikut je. 

Lepas makan, semua tungkus lumus ambil wuduk nak solat asar. And port saf yang kitorang cop antara port paling best. Sebab kat tengah-tengah and dapat most kipas. Sejuk je.

Aku ingat lagi, betapa terkejutnya aku bila aku dapat tahu dia minat kpop, bila aku tengok perubahan-perubahan yang berlaku kat dia sedikit demi sedikit, dan bila aku dan dia tak mampu untuk tersenyum antara satu sama lain. Aku mengaku, adalah sedikit rasa kecewa dalam hati. Sedih pun ada bila mengenangkan persahabatan kami yang terputus secara tiba-tiba. Tanpa sebab.

Walaupun aku nampak happy dengan buddies aku, mimi, ainaa, aina, 
deep in my heart, I still longing to be friend again with her. Laugh with her. Kalau aku hanya dapat senyum dengan dia sekalipun, memang aku rasa bersyukur sangat. 

So far, aku dapat up-to-date pasal dia kat twitter je lah. Ataupun melalui mak aku je. Apa-apa pun, aku harap dia tak akan lupakan aku. 

Thanks.

No comments:

Post a Comment